Home Huskurer Bästa Sovställning Vid Ischias | Smärtfri direkt!

Bästa Sovställning Vid Ischias | Smärtfri direkt!

173

Såhär hittar du bästa sovställning vid Ischias!

Ischiassmärta kan göra det nästan omöjligt att hitta en bekväm position och somna.

Symtomen avtar inte bara för att det är dags för dig att lägga dig och ofta kan en dunkande smärta i foten eller en brännande känsla i benet få dig att plötsligt vakna mitt i natten.

Testa dessa tips för att hjälpa dig att somna och vakna fullt utvilad, även om du lider av Ischias.

Se till att ha rätt madrass

madrasser för Ischias

Även om din madrass inte är roten till dina ischiasproblem, kan den tyvärr göra det värre för dig.

En ortopedisk säng är ett utmärkt alternativ om du förlorar sömn på grund av ischiassmärta.

Se till att du INTE har en för mjuk madrass. 

Kanske är du en person som i vanliga fall älskar en mjuk och skön madrass?

Om så är fallet så kan du bli tvungen att tänka om.

Mjuka madrasser må vara sköna att lägga sig ner i, men är extremt dåliga för personer med Ischias, ryggproblem och nackproblem.

Problemet är att mjuka madrasser inte stöder upp din kropp under sömnens timmar.

Se därför till att skaffa en madrass som är fastare och klarar av att hålla din tyngd under hela natten.

Ja, detta kan kännas underligt till en början, men du kommer ganska snabbt att tycka att den uteblivna värken är värd bekvämligheten i en mjuk madrass.

Använd en kroppskudde

kroppskudde för ischias

Ett av de absolut bästa tipsen om du har svåra Ischiasproblem är att inskaffa en kroppskudde.

Om du inte redan testat detta, så har du verkligen missat något.

Om du inte har råd eller vill köpa en riktig, testa åtminstone att lägga en vanlig kudde mellan knäna när du lägger dig.

Genom att sätta en kudde mellan knäna, hjälper du till att hålla ryggraden, höfterna och bäckenet i en rät linje.

Det finns olika märken och varianter på kroppskuddar, så här gäller mest att testa sig fram och läsa recensioner från andra som testat just den kudde du funderar på.

Höj upp dina knän

kudde under knäna

 

För vissa är det inte tillräckligt att placera en kudde mellan knäna när man sover med ischias.

Testa att böja knäna lite när du sover på ryggen.

Skjut in en kudde under knäna och fortsätt lägga till kuddar tills du hittar en bekväm position.

Prova någon av kuddmetoderna för att avgöra vilken som fungerar bäst för dig.

Avsluta dagen med dusch eller bad

varmt bad för ischiassmärta

Vi fattar att inte alla har ett badkar, så om detta gäller dig, så fungerar en varm dusch nästan lika bra.

Ett varmt bad kan göra att du slappnar av, och kan dessutom frigöra smärtbefriande endorfiner som lugnar musklerna runt dina ischiasnerver.

Ditt bad eller duschvatten ska vara varmt och behagligt.

Det behöver alltså inte vara skållhett.

Du kan även testa att massera dig själv med hand eller duschmunstycke runt de område där du har mest smärta.

Ett annat alternativ kan också vara att använda en varmvattenflaska på nedre delen av ryggen eller skinkan strax före sänggåendet.

Kom bara ihåg att temperaturen ska vara varm, inte så het att det blir obekvämt.

BONUS

Att avsluta dagen med att få kroppen att bli varm och avslappnad kommer dessutom att göra dig trött, med eller utan Ishiassmärta.

Enkla stretchövningar för Ischias

Träning innan det är dags för sängen rekommenderas inte, eftersom det kan ge en adrenalinkick eller alternativt retar Ischiasnerver.

Däremot kan enkla stretchövningar före sängen minska risken för att bli liggande vaken med ischiasmärta.

Många av dessa stretchövningar kan göras på din säng och kan med fördel göras både på morgon och kväll.

Dessa stretchövningar är bevisat bäst för ischiasproblematik

Ett smart sätt för att sova på “rätt” sida

De allra flesta som lider av Ischias, har oftast mer problem med en sida av kroppen.

Det kan därför vara så att du föredrar att somna på en viss sida, men ibland vaknar upp av att du rullat över och då sover på den dåliga sidan. 

Här är ett riktigt smart sätt att avhjälpa detta.

Nästa gång du tar på dig pyjamas, väljer du ett par med fickor och placerar en tennisboll på den sida du inte vill sova på.

Det är mindre troligt att du flyttar åt sidan på grund av tennisbollens obehag.

Att sova på ryggen är oftast bäst för att slippa Ischiassmärta

Det finns inget ”rätt” sätt att sova med ischias, som fungerar för 100% av alla som lider av det.

Även om vissa människor finner lättnad på sin sida, så tycker andra att de sover bäst när de sover på ryggen.

Faktum är att det oftast är mycket bättre att sova på ryggen, då detta inte gör att bäckenet böjs ner mot madrassen.

Försök att sova på ryggen med upphöjda knän, som vi visade tidigare.

Hemligheten med att hitta komfort när du sover på ryggen är att erbjuda stöd till nedre delen av ryggen.

Här kommer återigen en bra madrass in.

Om du inte har en stödjande säng, lägg till en liten kudde eller kasta under svansbenet för att ge den stabilitet och stöd som din rygg behöver för att känna dig bekväm i den här positionen.

Hoppas att du fick några smarta idéer av denna artikel.

Våra förhoppningar är att du hittat den bästa sovställningen vid Ischias.